در حال بارگذاری ...
  • نگاهی به فعالیت های مدیرمحترم گروه معماری آموزشکده فنی شهید رجایی قوچان که در گفتگوبا روابط عمومی آموزشکده بیان کرد:

     

    اینجانب محسن شایسته  داورکنفرانس بین المللی  میان رشته ای روسیه و شرق در سال 1398 بودم که توسط دانشگاه ادبیات مسکو وآکادمی هنرروسیه درسال 1398برگزارشد

    International Interdisciplinary Conference "Russia a

    مختصری از شرح حال علمی  مدیر گروه معماری آموزشکده شهید رجایی قوچان

    دارای پانزده سال تجربه حضور در حوزه معماری

    دارای ده سال تجربه تدریس در حوزه معماری

    تالیف و ترجمه چهار جلد کتاب در حوزه معماری

    تالیف و نگارش بیش از 15 مقاله علمی در ژورنال های داخلی و همایش های داخلی و خارجی

    همکاری در شش سمینارهای بین المللی داخلی و خارجی  به عنوان داور مقالات

    همکاری با میراث فرهنگی کشور در ثبت بیش از 150 اثر در لیست آثار ملی

    همکاری جهت ثبت اباغ اکبریه در فهرست آثار جهانی(یونسک)

    نحوه آشنایی و شروع همکاری شما با دانشکده فنی چگونه بود؟

    در اوایل سال 1392 با جناب آقای مهندس حامدیان معاونت آموزشی دانشکده در نشست علمی که در مشهد برگزار میشد اشنا شدم و درباره معماری و نوع آموزش در دانشکده شهید رجایی به گفتگو پرداختیم و با توجه به صحبت های ایشان و اشاره به امکانات و نوع دیدگاه دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشجویان و تاکید بر کارآفرین بودن دانشگاه علاقه مند به همکاری با دانشکده شدم و پس از شروع همکاری به عنوان استاد مدعو در دانشکده  و با توجه به دیدن جو صمیمی در شهر و دانشکده و همچنین شوق بادگیری دانشجویان و پیگیری های مسولین دانشکده و مسولین شهری این شوق همکاری سال به سال افزایش یافت و حدود یکسالی هم نیز علاوه بر تدریس به عنوان مدیر گروه خدمتگذاری می نمایم.

     

    --جناب شایسته نظر شما درباره معماری و آموزش معمار چگونه است ؟

    جا دارد ابتدا خدمت شما بزرگوار عرض نمایم که بنده حقیر خود را در جایگاهی نمیدانم که درباره معماری و مقوله آموزش نظر بدهم

    اما علی ایحال با توجه به تجربیاتی که حاصل سالها حضور در این حوزه ها می باشد می توانم اینطور عنوان کنم که معماری در کشورمان از شروع دوران معاصر دوچاره دوگانگی و چنددستگی شده است این موضوع علی رغم گذشت سالهای فراوان کماکان به جای خود لاقی مانده است که فکر میکنم شاید بزرگترین دلیل و اصلی ترین دلیل آن مبحث آموزش در معماری می باشد و کمرنگ بودن بحث پژوهش نسبت به مباحث عملی و طراحی در این حوزه علمی .

    نظر شما درباره استفاده از اصول معماری سنتی ایرانی به چه صورت می باشد و دلیل کمرنگ شدن این مساله را درچه موضوعی می دانید؟

    اینکه  فاصله گذاری و کم شدن مفاهیم معماری ایرانی در شروع  دوره معماری معاصر که به اواسط دوران قاجار (چیزی حدود سه قرن پیش) بر میگردد چه مساله ای بوده است بسیار مفصل  می باشد اما این عدم استفاده و کمرنگ شدن را همانطور که در بخش قبلی عرض کردم می توان در نبود پژوهش و ورود اندک به این مساله را یکی از اصلی ترین دلایل این  عدم تعامل بین معماری سنتی و معاصر کشورمان در دوره معاصر می باشد. چرا که دانشجویان و برخی از معماران معماری سنتی ایران را  در مفاهیمی همچون درون گرایی، حیاط مرکزی، گودان باغچه، بادگیر و گنبد خلاصه نموده اند حال آنکه این مفاهیم نمودهای عینی به نیازهای مردم زمان خود بوده است با امکانات و تکنولوژی عصر خود و خلاصه نمودن تفکرات عظیم هنرمندان و معماران در آن دوران به چند نماد و استفاده از آنها باعث عدم کارآیی این مفاهیم گردیده است که با اصل پرهیز از بیهودگی معماری سنتی ایران هم نیز در تضاد می باشد

    در پایان صحبت خاصی ندارید

    خیلی ممنون از شما بزگوار جا دارد که از ریاست قبلی دانشکده جناب آقای مهندس شادمان و همچنین ریاست فعلی جناب آقای مهندس طاهری و معاونت محترم آموزشی جناب آقای مهدس حامدیان و همه همکاران آموزشکده که در افزایش بازدهی گروه معماری  مسولیت اصلی را برعهده داشتند تشکر نمایم و امیدوارم بتوانیم در راستای اهداف بزرگ انقلاب و در پرتوی عنایت های رهبری گام برداشته و ادامه دهنده راه شهید بزگوار قاسم سلیمانی عزیز باشیم.





    نظرات کاربران