در حال بارگذاری ...
دوشنبه 24 خرداد 1400
  • اعتلای جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی به سطح معاونت یا مرکز ارتباطات

    مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی در نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه های سراسر کشور مطرح کرد:

    اعتلای جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی به سطح معاونت یا مرکز ارتباطات

     


    صبح امروز 26 اردیبهشت ماه سال جاری نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن شهدای جهاد علمی وزارتخانه برگزار شد.
    به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر حسین سلمانی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه در این نشست عنوان کرد:  علیرغم اینکه سه عنصر دانشجو، استاد و کارمند در کلیه دانشگاه کشور مشترک است اما نظام پذیرش و آموزش دانشجو کارکردهای متفاوتی را برای آنها در نظر می گیرد.
    سلمانی ادامه داد: هر دانشگاه را باید به عنوان یک برند منحصر به فرد با ارزش محوری خاص خود تعریف نمود. در حقیقت نقطه شروع و فراموش شده در نظام آموزش عالی کشور ترویج یک فرهنگ قوی و درونی برای کلیه زیر نظام ها و موسسات آموزشی و پژوهشی است مسئولیتی که خلق و ترویج آن به عهده روابط عمومی دانشگاه ها است.
    وی تصریح کرد: در تعریف عملکرد روابط عمومی ها بایستی به بررسی وضعیت موجود و ارتباط موثر با جامعه هدف شامل دانشجو، استاد و کارمند با ابزارهای نظرسنجی، تبیین برنامه ها، همسو سازی اهداف و انعکاس دستاوردها، جلوگیری و مدیریت شایعات، مدیریت صفحات وب و فضای مجازی، مدیریت افکار عمومی، پاسخ دهی سریع، کمپین های تبلیغاتی، تولید محتوا نظیر موشن گرافی، پادکست، مجلات صوتی و تصویری و نشریات نگاه ویژه ای داشت.
    عض. هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای خاطر نشان کرد: جمع آوری و تحقیق اطلاعات ثانویه شامل رصد نیازهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه مخاطبین، داده کاوی اطلاعات در تمامی حوزه‌ها از آموزش عالی تا بودجه ریزی، تهیه گزارش‌های تحلیلی مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده ها، مصاحبه با ذینفعان اصلی شامل بنگاه های اقتصادی، فارغ التحصیلان و دانشجویان باید از جمله موارد اصلی عملکرد در روابط عمومی باشد.
    وی ادامه داد: معتقدم انتقال حس آرامش و امید به خانواده ها، دانشجویان و کارکنان به عنوان مثال اقدامات ارزنده دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی در مواجه با بحران کرونا، سیل نوروز ۱۳۹۸، زلزله کرمانشاه و سایر حوادث طبیعی، ترویج فرهنگ درختکاری اقدامات شایسته مدیریت سبز، حضور گسترده در صحنه های سیاسی مانند انتخابات پیش رو، ارتباط موثر با جامعه حامیان و خیرین از مسئولیت های اجتماعی روابط عمومی موسسات آموزش عالی است.
    وی با اشاره به اینکه ایفای مطلوب هر مسئولیت نیازمند به ابزار و سنجه هایی است  تا منتجه آن قابل ارزیابی و ارزش گذاری باشد لذا  به منظور تحقق بهینه اهداف مطرح شده، موارد ذیل را پیشنهاد داد:
    _استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره روابط عمومی های کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
    _اعتلای جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی به سطح معاونت یا مرکز ارتباطات و تعاملات ملی و بین المللی
    _اصلاح آیین نامه استخدامی برای جذب نیروهای متخصص و نخبه در حوزه فناوری اطلاعات، داده کاوی علوم اجتماعی، جامعه شناسی و موارد مشابه و قرارگیری آن به عنوان مشاغل سخت و زیان آور در سازمان ها
    _توجه به عضویت حقیقی صاحبنظران علم ارتباطات   در هیئت‌های امناء و عضویت حقوقی مدیران روابط عمومی در کمیسیون های دائمی
    _الزام تهیه پیوست افکارسنجی، نیازسنجی اجتماعی و روابط عمومی برای مصوبات کلان هیئت های  امنا و بخشنامه‌های وزارت علوم در زمان تدوین و قبل از ابلاغ
    سلمانی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مدیر کل روابط عمومی و سایر همکاران پر تلاش این عرصه از فرصت فراهم شده برای برگزاری این جلسه، از دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حمایت‌های بی دریغ ایشان از آموزش عالی مهارتی و فنی حرفه ای صمیمانه سپاسگزاری کرد.





    نظرات کاربران